vrijdag 20 juli 2012

Skoda voor werkzoekenden

Als werkzoekende ben je een kleine ondernemer. Een Merk. Dat merk moet je zo goed mogelijk in de (arbeids-)markt zetten. En dat doe je door goede kanten van je te belichten. Niet alle kanten, maar vooral de kanten, waarvan je weet dat er belangstelling voor zou kunnen zijn!

Net als reclame: je belicht één kant van het product of het onderwerp. Neem Skoda. Nu de Tour de France bezig is, besteedt Skoda aandacht aan de Tour en de rol van Skoda hierin. Het wordt een stoere auto, die tegen een stootje kan.
Skoda heeft ook heel andere reclames: hoe goedkoop hij is, hoeveel ruimte erin zit enz. Maar elke reclame heeft zijn eigen thema en sluit vaakk aan bij de actualiteit.

Zo kreeg ik een cliënt binnen, die dit principe een beetje kwijt was. Haar CV en Linkedin-profiel gingen alle kanten op: fotograaf, HR, P&O, redacteur, administratief, manager, zorg enz.
Ze wilde namelijk al haar kwaliteiten belichten, om geen kans te missen.
En daardoor miste ze juist alle kansen, want wie was ze?

We werkten aan een duidelijk profiel en aan een goede presentatie, waarin de focus lag op 2 of 3 kwaliteiten van haar.

Tips:
  • wees specifiek in was je zoekt
  • etaleer je Unique Selling Points
  • zorg voor een helder, eenduidig verhaal in je CV, linkedinprofiel
  • maak een sterkelevatorpitch
  • breng jezelf regelmatig onder de aandacht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten