dinsdag 28 augustus 2012

Back in Town

Na twee weken vakantie, ben ik vanmorgen weer aan het werk gegaan. Niet weg geweest, maar lekker thuis gerommeld.

Je kent het wel: wat langer op bed liggen, de schuur eens uitruimen, de tijd nemen om het nieuws te volgen, lekker uit met vrouw en kind.
lekker werken op vakantie

En vooral even geen werk.

Nou ja…geen werk… Toch regelmatig even mijn werkmail gecheckt (een eigen bedrijfje loopt gewoon door), wat artikelen gelezen, aan mijn administratie gewerkt.

Maar toch: er stond geen druk op. Ik kon zelf mijn dagen indelen.

En dat is goed, volgens een net gepubliceerd onderzoek van promovenda Jessica de Bloom.

De gezondheidsrisico’s van het niet nemen van vakantie blijken zelfs vrij hoog, volgens hetzelfde onderzoek.

Hoe zit het dan met de uitspraak: als je leuk werk hebt, hoe je nooit te werken?
Om eerlijk te zijn: ik heb geen idee. Maar volgens mij gaat het erom dat je afwisseling nodig hebt. Spanning en ontspanning, pieken en dalen, snelheid en traagheid, uitdaging en routine, geestelijk en fysiek.

En dat krijg je o.a. door eens een vakantie te nemen. Dat geeft je ruimte en tijd om afstand te nemen van de waan van alledag en tot rust te komen.  Dat heet balans.

 Om de balans in evenwicht te houden:
·         Wacht niet tot je overbelast bent, voor je een (korte) vakantie plant.
·         Plan bewust vrije momenten in.
·         Gebruik je vakantie vooral om mentaal afstand te nemen van je werk.
·         Doe in je vakantie vooral andere dingen dan die je in je werk doet.

Ik ben benieuwd welke tips jullie nog hebben. Vertel ze hieronder! 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten