vrijdag 12 oktober 2012

Profiliciteren, solliciteren met je sterke profiel!

“Ik ben tegen”, zei Margot, op mijn vraag welke ervaring mensen al hadden met Linkedin. Mijn workshop werd bezocht door 10 mensen, wiens baan op de tocht stond, en zich moesten gaan oriënteren op de arbeidsmarkt.

Ze was tegen het gebruik van sociale media, omdat iedereen dan alles zou kunnen lezen over haar. Margot was bang voor haar privacy.
Nu is mijn stellige overtuiging dat privacy een woord is uit de 20ste eeuw, hoewel sinds de uitvinding van de bonuskaart het begrip privacy al aan waarde heeft ingeboet…

Dat neemt niet weg dat het een reële vraag is.

Ik heb aan Margot gevraagd om tijdens de workshop kritisch mee te kijken naar de mogelijkheden die social media bieden en met name Linkedin. Mijn verhaal ging over een sterk profiel. Een profiel, waaruit blijkt wat je kunt, wie je bent en wat je zoekt. En hoe je dit dan in Linkedin kunt vormgeven. De andere sociale media komen in een andere workshop aan bod.

Met een goed profiel van je op!
Mijn boodschap is: met een sterk profiel, trekt werkgevers aan! Solliciteren via je profiel , ofwel: profiliciteren.

Toen Margot zag hoe ze haar eigen profiel kon invullen, en mensen alleen dat konden lezen, wat ze er zelf opzet, was ze overtuigd: ook zij wilde gaan profiliciteren.

By the way: een toenemend  aantal bedrijven geeft je op dit moment al de mogelijkheid op te profiliciteren via je linkedinprofiel!

Tips voor een goed profiel:
·         Besteed aandacht aan je samenvatting
·         Zorg voor een logisch verband tussen de verschillende functies die je hebt gehad
·         Bouw je netwerk op met relevante contacten
·         Deel je kennis in groepen
·         Naast je werkervaring is het belangrijk om iets te vertelllen over wie je bent
·         Vul je werkervaring aan met vaardigheden en projecten, waaruit jouw kenmerkende manier van werken blijkt en wat je resultaten zijn

Er is nog veel meer over een goed linkedin-profiel te vertellen. Ben je hierin geinteresseerd, stuur dan een mail naar ard@averca.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten